ΚΑΘΕ ΜΕΡΑ ΜΙΑ ΜΙΚΡΗ ΚΑΤΗΧΗΣΗ ΓΙΑ ΜΙΚΡΟΥΣ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΟΥΣ

ΤΑ ΙΕΡΑ ΑΜΦΙΑ

Ιερά Άμφια ονομάζονται τα ιδιαίτερα ενδύματα που φορούν οι κληρικοί, όταν τελούν τις ιερές ακολουθίες. Από την εποχή των πρώτων χριστιανικών χρόνων επικράτησε η συνήθεια να φορούν οι κληρικοί τα άμφια στις ιερές ακολουθίες. Αυτό καθιερώθηκε για να εννοήσουμε όλοι και να αισθανόμαστε ότι αυτό που τελείται είναι κάτι πολύ διαφορετικό από τις καθημερινές μας ασχολίες, κάτι πολύ σπουδαίο και ιερό. Αλλά και για να τιμήσουμε τον Βασιλέα της Δόξας, τον Θεό μας – όπως αυτοί που παρουσιάζονται σ’ έναν βασιλιά ή κάποιο άλλο σπουδαίο πρόσωπο φροντίζουν να φορέσουν τα επισημότερά τους ρούχα, για να τιμήσουν αυτό το πρόσωπο και να φανερώσουν λαμπρότερη τη δόξα του.

batmoi ierosinis1Αρχικά, τους πρώτους χριστιανικούς χρόνους, τα άμφια ήταν λευκά και πολύ λιτά.  Οι φοβεροί διωγμοί δεν επέτρεπαν άλλωστε ενδυματολογικές διακρίσεις, για να μη γίνονται γνωστοί οι επικεφαλής των Συνάξεων. Τα ρούχα, τα άμφια, όμως που φορούσε ο ιερέας την ώρα της Θείας Λειτουργίας ήταν ξεχωριστά και προοριζόταν γι΄ αυτήν την ώρα και δεν τα φορούσε στις καθημερινές του ασχολίες. Με το πέρασμα του χρόνου η Εκκλησία καθιέρωσε την ειδική ενδυμασία, τα Ιερά Άμφια, για τους εξής κυρίως λόγους.

α) Φορώντας οι ιερείς τα ιερατικά τους άμφια, που είναι εντελώς διαφορετικά από τα άλλα ρούχα, χωρίζουν από τον κόσμο αυτόν, είναι την ώρα εκείνοι οι λειτουργοί των μυστηρίων του Θεού και αυτό εξωτερικά γίνεται αισθητό με τα Άμφια.

β) Οι ιερείς με τα Άμφια χωρίζουν κι από τον ίδιο τον εαυτό τους. Δεν έχει σημασία την ώρα αυτή, εκείνοι τι είναι ως άνθρωποι – αν τυραννιούνται από πάθη και αδυναμίες, αν πιέζονται από προβλήματα και στενοχώριες κτλ. Ξεχωρίζουν, αποχωρίζονται απ΄ όλα  αυτά και αφιερώνονται στον Θεό. Όπως εξωτερικά είναι κάτι άλλο, έτσι κι εσωτερικός τους κόσμος πρέπει να αλλοιωθεί , να είναι κι αυτός «κάτι άλλο», ντυμένος με τις πιο λαμπρές αρετές και τα πιο ιερά αισθήματα.

γ) Με τα Ιερά Άμφια βοηθούνται οι πιστοί, ώστε στο πρόσωπο του ιερέα να μη βλέπουν εκείνη την ώρα τον οικείο, τον φίλο, τον άνθρωπο που συμπαθούν ή δε συμπαθούν κτλ. αλλά να βλέπουν τον λειτουργό του Υψίστου, που ξεχώρισε από αυτούς και είναι την ώρα εκείνη δοσμένος στον Θεό.

Στην εποχή του Βυζαντίου επικράτησαν τα άμφια που φορούν σήμερα οι κληρικοί και για κάθε βαθμό ιεροσύνης είναι διαφορετικά. 

iereas3Καθένα από τα ιερά άμφια, όπως και καθετί στη λατρεία μας, έχει έναν ιδιαίτερο συμβολισμό. Αυτό που όλοι βλέπουμε και γνωρίζουμε, χωρίς το οποίο ο πρεσβύτερος ή ο επίσκοπος δεν έχει τη χάρη να τελέσει κανένα μυστήριο ή οποιαδήποτε άλλη τελετή είναι το επιτραχήλιο (πετραχήλι), που συμβολίζει τη Χάρη του Θεού, που χορηγείται στον ιερέα, και τον ζυγό του Χριστού.

iereas2Κατά την τέλεση του μυστηρίου της Θείας Ευχαριστίας ο ιερέας – πρεσβύτερος φοράει πρώτα το ολόσωμο λευκό φαρδύ ένδυμα, που λέγεται στιχάριο και συμβολίζει την περιβολή των αγγέλων και το Φως του Χριστού. Μετά φορά τη ζώνη, που συμβολίζει την πνευματική δύναμη, ταεπιμάνικα, που συμβολίζουν τα δεσμά με τα οποία δέθηκε ο Κύριος, το επιγονάτιο, που συμβολίζει το λέντιο που φόρεσε ο Κύριος όταν έπλυνε τα πόδια των μαθητών του και το φαιλόνιο, που συμβολίζει τη χλαμύδα που του φόρεσαν για να τον εμπαίξουν.

epiksoposΟ επίσκοπος επιπλέον φοράει το ωμοφόριο, που συμβολίζει το χαμένο πρόβατο που παίρνει ο Κύριος στους ώμους του για να το σώσει, δηλαδή καθέναν από μας, και κρατάει την ποιμαντορική ράβδο που συμβολίζει την ποιμαντική εξουσία του επισκόπου (ποιμένας είναι ο βοσκός, ποιμαντική εξουσία: ο επίσκοπος σαν το βοσκό φροντίζει, προστατεύει και οδηγεί τους πιστούς).

Στα άμφια του επισκόπου διακρίνουμε ένα φαρδύ και ριχτό ρούχο, που ονομάζεται σάκος. Ακόμη, στις περισσότερες ακολουθίες, έχει στο κεφάλι του τη μίτρα, που μοιάζει με κορόνα. Τα δύο αυτά εξαρτήματα δεν αποτελούσαν από παλιά μέρη των αμφίων. Ήταν σύμβολα εξουσίας των βυζαντινών αυτοκρατόρων. Μετά την άλωση της Πόλης, παραχωρήθηκαν ως σύμβολα εξουσίας στον Πατριάρχη, που ορίσθηκε και ως ηγέτης των υποδούλων. Με τον καιρό πέρασαν στην καθιερωμένη ενδυμασία των επισκόπων, οι οποίοι μάλιστα στις διάφορες ακολουθίες κάθονται στο Δεσποτικό, που κατά τη βυζαντινή εποχή ήταν η θέση του αυτοκράτορα, ο οποίος έφερε και τον τίτλο του “δεσπότη”. Σήμερα όλα αυτά τα στοιχεία ανήκουν στην εκκλησιαστική παράδοση

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s